Home » Naše uspješne priče » REGIONALNE GLOBE IGRE U ESTONIJI – REGIONAL GLOBE LEARNING EXPEDITION

REGIONALNE GLOBE IGRE U ESTONIJI – REGIONAL GLOBE LEARNING EXPEDITION

REGIONALNE GLOBE IGRE U ESTONIJI – REGIONAL GLOBE LEARNING EXPEDITION
Estonski GLOBE program i koordinatorica Laura Altin (slika 1) već niz godina organiziraju GLOBE Games ili GLOBE igre i znali su imati gostujuće ekipe iz drugih, uglavnom susjednih država. 2022. godine odlučili su poslati poziv svim zemljama regije Europa & Euroazija te organizirati Regionalnu ekspediciju učenja (GLOBE Regional Learning Expedition – GRLE). Taj je značajni pothvat upriličen nakon dvogodišnjeg razdoblja pod COVID 19 mjerama, a slijedom općeg uvjerenja kako su učenički sastanci i zajednički rad tijekom istraživanja neizmjerno vrijedno iskustvo.

S druge strane, upravo zbog izostanka fizičkih sastanaka uslijed mjera suzbijanja širenja COVID 19 infekcije u svim državama, Regionalni GLOBE ured imao je raspoloživa financijska sredstva. Stoga je upućen poziv svim školama u Regiji da apliciraju za financijsku pomoć, kako bi sudjelovali na RGLE. Od
hrvatskih se škola prijavila samo III. OŠ Varaždin, s GLOBE učiteljicom Marinom Balažinec (slika 2).
Financijska se potpora sastojala u tome da je školskoj ekipi (učiteljica i 3 učenice) plaćen boravak u Estoniji i hrana za razdoblje od 2. do 5. kolovoza. Za putne troškove škola, odnosno voditeljica prikupila je sredstva iz lokalne uprave i sponzorske priloge mjesnih poduzetnika. Osim desetak
estonskih ekipa i ekipe iz Hrvatske, sudjelovale su ekipe iz Slovenije, Latvije i Češke (slika 3).

Usporedno s programom GRLE, namijenjenom učenicima i njihovim učiteljima, organiziran je sastanak europskih koordinatora i GLOBE mentora (slika 4). Za sada je certificiran tek manji broj GLOBE mentora na području Regije, a već je započeo proces prijavljivanja, praćenja i certificiranja
novih trenera. Stoga je cilj sastanka bila razmjena dosadašnjih iskustava i rasprava o nejasnoćama ili otvorenim pitanjima. Iz Hrvatske smo na tom sastanku sudjelovale Sanja Klubička i ja (slika 5) o
trošku Regionalnog GLOBE ureda. Imale smo i zadaću mentoriranja estonskih kandidata za trenere, što je dalo dodatne uvide u sam proces opservacije kandidata, posebno u slučaju kad engleski jezik
nije materinji ni kandidatu, ni mentoru. Imali smo priliku raspraviti u krugu mentora i koordinatora sve nedoumice i dogovoriti postupanja koja će biti ujednačena u cijeloj Regiji.

Regionalna ekspedicija učenja (GRLE) održana je u turistički poznatom naselju Käsmu na sjeveru Estonije. Naselje je smješteno na samoj obali Baltika (slika 6), okruženo borovom šumom. Mjesto se nalazi na teritoriju nacionalnog parka Lahemaa, koji krasi velika krajobrazna raznolikost, a posebnost je mnoštvo velikog oblog kamenja, zaostalog nakon povlačenja leda krajem posljednjeg ledenog doba. Sudionici GRLE bili su smješteni u naselju bungalova, na samoj obali mora (slika 7).

Sam program GRLE bio je bogat sadržajima i aktivnostima u kojima su učenici imali glavne uloge, a svi treneri i sve odrasle osobe bile su tek podrška i pomoć. Učenici su odmah na početku razvrstani u grupe šarolikog nacionalnog sastava. Grupe su brojile po 8 do 10 sudionika i svakoj je dodijeljen pratitelj. Najvažniji dio cijelog događanja bilo je pravo malo, ali originalno istraživanje na 8 postaja smještenih na obali mora ili u šumi. Voditelji postaja (znanstvenici) definirali su problem koji se mogao uočiti, ali na vrlo općenitoj razini. Učenici su trebali sami osmisliti istraživačka pitanja i oblikovati hipoteze te prikupiti podatke za njihovo testiranje pomoću GLOBE protokola i opreme (slike 8., 9., 10., 11., 12). Zatim su podatke analizirali (slika 13) i oblikovali zaključke te pripremili
prezentaciju za završetak GRLE. Cijeli proces istraživanja trajao je ukupno 4 dana, s tim da je prvi dan bio posvećen upoznavanju raspoložive GLOBE opreme, a posljednji je dan posvećen prezentacijama svake od grupa.

Uz osnovni istraživački program, prva je večer bila namijenjena međusobnom upoznavanju, odnosno svaka je ekipa predstavljala svoju školu, svoj grad ili svoju zemlju, a vrlo popularni izlošci su bili slatkiši i druge nacionalne delikatese (slike 14., 15.).

Poslije podne, odnosno predvečer predzadnjeg dana, nakon što su uglavnom dovršene analize podataka, učeničke su grupe sudjelovale u zabavnom GLOBE natjecanju, u kojem je trebalo riješiti praktične zadatke pomoću znanja i instrumentarija Programa GLOBE. Pobjednička je ekipa osvojila
simboličnu nagradu, koju su mogli na licu mjesta pojesti. Uslijedio je još jedan zabavni dio: igrokaz. Tema je bila Svijet u budućnosti i GLOBE program. Radi preciznijeg određenja, svaka je grupa izvukla godinu u koju je trebala smjestiti radnju za igrokaz trajanja 5 – 10 minuta. Godine su bile u razmaku
od 5, a kasnije 10 godina, počevši od 2025. pa sve do 2225. (slike 16.,17.,18.)

Moram reći da sam bila zaista impresionirana učeničkim uradcima, maštovitošću i izvedbom u kojoj je sudjelovala cijela grupa mješovitog sastava. Podsjetimo se da su se svi sporazumijevali na engleskom jeziku. Također sam bila impresionirana odličnim znanjem engleskog jezika, koji je
učenicima omogućio nesmetano komuniciranje i dogovaranje složenih postupaka i zaključaka te dogovaranje uloga u igrokazu. Učenici su vrlo slobodno komunicirali i postavljali pitanja ako im nešto nije bilo jasno. Čak se nisu ustručavali postaviti pitanje predavačima u sali sa stotinjak mjesta (slika
19), niti su se ustručavali nastupiti u igrokazu pred svim ostalim sudionicima.

Ono što me također impresioniralo bilo je sudjelovanje mnogo mladih ljudi – estonskih volontera koji<su pomagali, odnosno preuzimali pojedine dijelove organizacije igara, koji su bili pratitelji učeničkih
grupa i mentori učenicima tijekom istraživanja. Sve su to bili bivši GLOBE učenici – GLOBE alumnij grupa. Na pitanje tko je platio troškove njihovog smještaja i hrane i dobila sam odgovor da je to bilo Veleposlanstvo SAD, koje svake godine podupire slične aktivnosti na estonskim GLOBE Games.

A ono što me ipak najviše impresioniralo su pozdravni govori estonskog ministra obrazovanja i estonskog predsjednika države, kojima nije bilo teško doći iz Tallina, i u podne, na suncu i na improviziranoj pozornici pozdraviti okupljenu GLOBE zajednicu (slika 20).

Nakon svega, zaista treba čestitati mladoj estonskoj GLOBE koordinatorici Lauri Altin koja je najzaslužnija za osmišljavanje, organizaciju i provedbu ovog izvanrednog događanja. Za potpuni doživljaj, na kraju smo se oprostili uz nekoliko torti (slika 21).

1) Laura Altin (u sredini) s alumni podrškom

2) Marina Balažinec s učenicama

3) Hrvatska ekipa

4) Sastanak grupe mentora i koordinatora

5) Diana Garašić i Sanja Klubička

6) Käsmu na obali Baltika

7) Otvaranje i zatvaranje GLE bilo je na otvorenom

8) Upoznavanje instrumentarija za vodu

9) Terensko istraživanje tla u šumi

10) Terensko istraživanje na obali mora

11) Terensko istraživanje biometrija

12) Malo kopanja

13) Obrada podataka i pripremanje prezentacije

14) Kulturna večer – suvrniri i delicije

15) Kulturna večer_ekipa iz Varaždina

16) Igrokaz – ekipa koja je prikazala život u moru

17) Igrokaz – glumci prikazuju šumu

18) Igrokaz je pripremila i nastavnička ekipa

19) Dvorana za prezentacije i predavanja, ujedno blagovaonica

20) Estonski predsjednik države i ministar prosvjete

21) GLOBE torta za rastanak