Home » Naše uspješne priče » Kako koristim GLOBE podatke u nastavi te utjecaj programa GLOBE na obrazovanje učenika

Kako koristim GLOBE podatke u nastavi te utjecaj programa GLOBE na obrazovanje učenika

Nastavnica sam u osnovnoj školi gdje predajem prirodu, biologiju i kemiju, a imam i više izvannastavnih aktivnosti, jedna od njih je  GLOBE program u kojem sudjelujem s brojnim mjerenjima pri čemu koristim GLOBE protokole. Također sudjelujem i u brojnim GLOBE kampanjama (fenološka kampanja, padaline, površinska temperatura tla, naoblaka i oblaci…) u kojima prikazujemo naše GLOBE podatke i rezultate mjerenja.

U školskim aktivnostima GLOBE podatke koristim na više načina, na primjer za istraživačku terensku nastavu:

  • istraživali smo ciklus ugljika mjerenjem količine apsorbiranog i pohranjenog ugljika u stablima u školskom parku, mjerili  visine i opsege  stabala te računali  njihovu prosječnu starost;
  • pomoću biometrijskih mjerenja dokazali smo postojanje ritskih šuma na lijevoj obali rijeke Drave;
  • analizom svojstava tla upoznavali smo vrste tla u našem okolišu;
  • pomoću fenoloških mjerenja i promatranja upoznali smo trajanje  vegetacijske sezone lipe, breze, višnje i smokve.

Hidrološke podatke koristimo  za upoznavanje i uspoređivanje fizikalnih i kemijskih svojstava rijeke Drave. Podatke unesene u GLOBE bazu iskoristili smo u  nekoliko učeničkih istraživačkih radova koje smo izradili surađujući s GLOBE kolegicom Marinom Balažinec i njenim učenicima iz Varaždina, također uključenima u GLOBE program. Usporedbom fizikalno-kemijskih svojstava rijeke Drave nastali su  učenički projekti prikazani  na državnim smotrama GLOBE škola gdje su naši učenici  zajedno predstavljali projekte.

Hidrološke podatke iz GLOBE baze također koristim i u nastavi kemije kada učimo o topljivosti plinova u vodi pri tome uspoređujemo temperaturu vode i količinu kisika te radimo grafičke prikaze ili iščitavamo grafove iz GLOBE baze podataka.

 

U nastavi biologije i kemije atmosferske i hidrološke podatke prikupljene GLOBE protokolima koristim  redovito za objašnjavanje životnih uvjeta i njihov utjecaj na živa bića. Podatke o temperaturi zraka, relativnoj vlažnosti, tlaku i naoblaci koristim za razumijevanje klime i izmjene godišnjih doba. Visinu i opseg stabala te količinu pohranjenog ugljika u nastavi koristim za razumijevanje životnog ciklusa biljaka.

Sa učenicima petoga razreda cjelinu o tlu obradili smo pomoću GLOBE protokola za karakterizaciju tla, propusnost i vlažnost. Proučavali smo što se nalazi u tlu, kakva je struktura, tekstura, boja i  pH tla.

GLOBE program mi pomaže da se osjećam sigurnije u tumačenju znanstvenih pojmova, pojava i procesa jer sam direktno uključena u mjerenja i imam precizne i točne podatke koje mogu odmah predočiti učenicima. Pored toga uključena sam i u znanstveni rad gdje u sklopu GLOBE programa radimo učeničke  istraživačke radove svake godine na temelju naših istraživanja i naših podataka, a pri tome i sami učenici slijede postupke znanstvenog istraživanja te upoznaju znanstvenu metodologiju na način koji je njima blizak i primjeren njihovoj dobi.

 

Lidija Tivanovac