Kako koristim GLOBE podatke u nastavi te utjecaj programa GLOBE na obrazovanje učenika
Nastavnica sam u osnovnoj školi gdje predajem prirodu, biologiju i kemiju, a imam i više izvannastavnih aktivnosti, jedna od njih je GLOBE program u kojem sudjelujem s brojnim mjerenjima pri čemu koristim GLOBE protokole. Također sudjelujem i u brojnim GLOBE kampanjama (fenološka kampanja, padaline, površinska temperatura tla, naoblaka i oblaci…) u kojima prikazujemo naše GLOBE podatke i rezultate mjerenja.
U školskim aktivnostima GLOBE podatke koristim na više načina, na primjer za istraživačku terensku nastavu:
- istraživali smo ciklus ugljika mjerenjem količine apsorbiranog i pohranjenog ugljika u stablima u školskom parku, mjerili visine i opsege stabala te računali njihovu prosječnu starost;
- pomoću biometrijskih mjerenja dokazali smo postojanje ritskih šuma na lijevoj obali rijeke Drave;
- analizom svojstava tla upoznavali smo vrste tla u našem okolišu;
- pomoću fenoloških mjerenja i promatranja upoznali smo trajanje vegetacijske sezone lipe, breze, višnje i smokve.
Hidrološke podatke koristimo za upoznavanje i uspoređivanje fizikalnih i kemijskih svojstava rijeke Drave. Podatke unesene u GLOBE bazu iskoristili smo u nekoliko učeničkih istraživačkih radova koje smo izradili surađujući s GLOBE kolegicom Marinom Balažinec i njenim učenicima iz Varaždina, također uključenima u GLOBE program. Usporedbom fizikalno-kemijskih svojstava rijeke Drave nastali su učenički projekti prikazani na državnim smotrama GLOBE škola gdje su naši učenici zajedno predstavljali projekte.
Hidrološke podatke iz GLOBE baze također koristim i u nastavi kemije kada učimo o topljivosti plinova u vodi pri tome uspoređujemo temperaturu vode i količinu kisika te radimo grafičke prikaze ili iščitavamo grafove iz GLOBE baze podataka.
U nastavi biologije i kemije atmosferske i hidrološke podatke prikupljene GLOBE protokolima koristim redovito za objašnjavanje životnih uvjeta i njihov utjecaj na živa bića. Podatke o temperaturi zraka, relativnoj vlažnosti, tlaku i naoblaci koristim za razumijevanje klime i izmjene godišnjih doba. Visinu i opseg stabala te količinu pohranjenog ugljika u nastavi koristim za razumijevanje životnog ciklusa biljaka.
Sa učenicima petoga razreda cjelinu o tlu obradili smo pomoću GLOBE protokola za karakterizaciju tla, propusnost i vlažnost. Proučavali smo što se nalazi u tlu, kakva je struktura, tekstura, boja i pH tla.
GLOBE program mi pomaže da se osjećam sigurnije u tumačenju znanstvenih pojmova, pojava i procesa jer sam direktno uključena u mjerenja i imam precizne i točne podatke koje mogu odmah predočiti učenicima. Pored toga uključena sam i u znanstveni rad gdje u sklopu GLOBE programa radimo učeničke istraživačke radove svake godine na temelju naših istraživanja i naših podataka, a pri tome i sami učenici slijede postupke znanstvenog istraživanja te upoznaju znanstvenu metodologiju na način koji je njima blizak i primjeren njihovoj dobi.
Lidija Tivanovac
Search:
Categories
Archives
- listopad 2025
- lipanj 2025
- veljača 2025
- siječanj 2025
- prosinac 2024
- srpanj 2024
- lipanj 2024
- travanj 2024
- ožujak 2024
- veljača 2024
- siječanj 2024
- studeni 2023
- listopad 2023
- rujan 2023
- lipanj 2023
- travanj 2023
- ožujak 2023
- veljača 2023
- siječanj 2023
- prosinac 2022
- studeni 2022
- listopad 2022
- rujan 2022
- travanj 2022
- veljača 2022
- siječanj 2022
- studeni 2021
- listopad 2021
- kolovoz 2021
- travanj 2021
- ožujak 2021
- veljača 2021
- siječanj 2021
- prosinac 2020
- rujan 2020
- srpanj 2020
- ožujak 2020
- veljača 2020