Home » Naše uspješne priče » Bivša GLOBE učenica, danas član GISN – STEM Story

Bivša GLOBE učenica, danas član GISN – STEM Story

Na stranicama Programa GLOBE, u sekciji STARS & STEM STORIES objavljena je priča bivše hrvatske učenice Medicinske škole u Rijeci, kao portret učenika koji su zahvaljujući sudjelovanju u GLOBE programu krenuli putem znanosti.
Donosimo hrvatski prijevod priče:

1. Ime i prezime: Pegi Pavletić
2. Titula: Doktorantica farmaceutskih znanosti, dijetetike i znanosti o hrani, smjer: kemijske i farmaceutske znanosti i biotehnologija, na Sveučilištu u Camerinu, Italija
3. Grad i država: Rijeka, Hrvatska
4. GLOBE škola ili partnerstvo: Trenutno ne surađujem niti s jednom GLOBE školom, međutim, u prošlosti sam surađivala s GLOBE timom Medicinske Škole u Rijeci, kojega sam bila dio. GLOBE-om sam se počela baviti kao učenica 2011.g., nakon čega sam bila aktivnom članicom GLOBE tima do 2015.g., kada sam započela s drugom godinom preddiplomskog studija na Odjelu za biotehnologiju Sveučilišta u Rijeci.
5. Kako sam se uključila u GLOBE projekt?
2011.g. tražila sam prilike za volontiranje na jednom od mnošva izvannastavnih projekata Medicinske škole u Rijeci. Tada sam upoznala stariju učenicu koja me je pozvala da se priključim GLOBE timu, te je opisala GLOBE aktivnosti kao zabavnu grupnu aktinost koja se temelji na praksi, stjecanju novih znanja i prijateljstava, pod mentorstvom znanstvenika- naših profesora. Sjećam se svoje primarne nesigurnosti u svoja znanja i vještine koje posjedujem koja me tjerala na razmišljanje je li GLOBE prava aktivnost za mene, s obzirom na to da projekt kulminira kompetitivnim karakterom učeničkog natjecanja. Ipak, brzo sam spoznala da je projekt zapravo interaktivan i širok koliko si sami to dozvolimo kao sudionici, a naša mentorica, profesorica Tatjana Holjević uvijek nas je svojom ljubaznošću i pozitivnom energijom poticala da individualno rastemo, stvaramo vlastita iskustva i uspomene.
Sa mojeg prvog GLOBE natjecanja u Labinu vratila sam se razočarana našim timskim rezultatom, gdje smo bile posljednje temeljem vremena koje smo uložile u rješevanje zadataka, te znanje koje smo iskazale. Iako sam bila žalosna što se nismo uspjele iskazati nakon truda kojeg smo uložile u projekt, bila sam svjesna da ću sljedeće godine ja biti kapetanicom novog GLOBE tima i znala sam da želim postići bolje rezultate. Te godine, naš mali GLOBE tim postao je bogatiji za tri članice. Moja sestra Megi se odlučila uključiti u projekt, zajedno s dvije mlađe učenice, Dinom i Matildom. Te sam godine otkrila da znanost nije zastrašujuća već atraktivna, povezuje ljude, tjera nas da se oslanjamo jedni na druge i da u svojim razlikama pronalazimo snagu. Bile smo izuzetno motivirane, a uzorke vode sakupljale smo čak i u jednoj prilici kada je u Rijeci proglašen crveni meteoalarm. Svaku slobodnu minutu provodile smo skupa, osmišljajući kako ćemo unaprijediti svoj projekt, što je naposlijetku rezultiralo trećim mjestom na međužupanijskom natjecanju, prvim mjestom za studentski projekt u području hidrologije na državnom natjecanju, te drugim mjestom na GLOBE-ovoj 2. Izložbi studentskih projekata (GLOBE 2nd Student Research Exhibition) na međunarodnoj razini. Izuzetni rezultati našeg tima donijeli su članicama našeg malog GLOBE tima, pa tako i meni, nagradu „Ponos škole“ od strane Medicinske škole u Rijeci, te „Oskar znanja“ za postignuće na međunarodnom natjecanju.
Ova iskustva omogućila su nam da razumijemo učinak naših istraživanja na svijet oko sebe, i shvatila sam da je upravo istraživački rad ono čemu želim posvetiti svoj život, ne samo kroz stjecanje kompetencija u području prirodnih znanosti, već kroz ulaganje u društvo i postizanje globalnog utjecaja krećući s lokalne razine. Nakon međunarodnog natjecanja, postala sam GLOBE Alumni i pokušala sam se u slobodno vrijeme posvetiti pripomoći novom GLOBE timu Medicinske škole u Rijeci, te sam pokrenula projekt EkoLab na Odjelu za biotehnologiju, gdje sam u to vrijeme studirala Biotehnologiju i istraživanje lijekova. Projekt se temeljio na ispitivanju kemijske kvalitete morske vode, a nastavno na projekt, tema prvostupničkog znanstvenog rada bila mi je upravo kvaliteta morske vode u urbanom centru grada Rijeke. Od 2018.g. volontiram kao sutkinja na Međunarodnom virtualnom znanstvenom simpoziju, a ove godine uspješno sam postala dio GLOBE međunarodne mreže STEM znanstvenika, čime se iznimno ponosim i radujem se daljnjem doprinosu.

6. Na koji je način GLOBE utjecao na razvoj mojeg STEM obrazovanja ili karijere?
GLOBE program je primarni razlog mojeg odabira karijere u znanosti. GLOBE je u meni probudio interes za radom u međunarodnim organizacijama, na projektima i inicijativama u području prirodnih znanosti. Inspirirao me da se borim protiv tradicionalnog poimanja znanstvenika i učenika, te da cjelovito vjerujem u potencijal koji učenici kriju iza svojih nesigurnosti, te u potencijal građana koji žele pridonjeti području znanosti za boljitak društva.
Bila sam povučena djevojčica ali s mnoštvo unutarnje energije i neutaženom radoznalošću za novim prilikama za učenje, a kroz GLOBE sam uspjela shvatiti svoj potencijal i jasnije i otvorenije dijeliti svoja promišljanja, ideje i inicijative. Shvatila sam i da se dobro pronalazim u ulozi voditeljice projekata, što me potaklo da postanem studentska predstavnica i pokrenem projekte s ciljem održivog razvoja okoliša. Uključila sam se i u projekte popularizacije znanosti, poput Festivala znanosti, Student Day Festivala, Europske noći istraživača itd. Do danas ostajem aktivna u studentskom predstavništvu na međunarodnoj razini, a kao dio znanstvene zajednice, vjerujem da su znanstvenici ti koji se moraju nalaziti na pročelju obrazovnog sustava, dijeliti ideje i graditi kritično društvo kroz poticanje rješenja temeljenih na dokazima.
Također, biti dijelom programa koji surađuje s NASA-om i NOAA-om čini se poput sna ponekad, i budi intrizičnu motivaciju da dajem najbolje od sebe što mogu. A onda jednoga dana, možda i završim radeći ondje. Postoji nešto privlačno i prestižno, a opet ponizno u suradnji s izuzetno uspješnim znanstvenicima i istraživačima koji ulažu svoje vrijeme u lokalne individualne inicijative neistraženog potencijala.
7. Iz perspektive GLOBE Alumni člana koji je nastavio obrazovanje u STEM području, koja su moja GLOBE iskustva imala utjecaj na moju odluku o obrazovanju?

Kao Alumni nekoliko GLOBE projekata, postoji zbir iskustava koja su me potakla na odabir područja studija:
– Kako smo, kao dio prvotnog tima, istraživali kemijska svojstva vode, naša mentorica nas je uvijek poticala na razumijevanje našeg istraživanja i metoda koje koristimo. Posljedično tome, razvila sam interes za kemiju i utjecaj kemijskih faktora na okoliš.
– Tijekom sudjelovanja na međunarodnom GLOBE natjecanju, upoznala sam učiteljicu Audru Kay Edwards i njezine učenice: Madison, Allyson and Hope (iz Jacksonvillea, Texas). Megi, Dina i ja izuzetno smo se povezale s njima, a Megi i ja izgradile smo s Madison ono što vjerujem da je cjeloživotno prijateljstvo. Često međusobno komentiramo svoje životne odluke i kako je GLOBE pozitivno utjecao na našu karijeru i studij.
– Na međunarodnom GLOBE natjecanju, osim drugih projekata i škola, dojmili su me se učitelji i profesori koji su mentorirali svoje studente i rasli s njima. Jedan me se znanstvenik posebno dojmio, Henry Ortiz. Bio je sposoban znanost učiniti zabavnom i interaktivnom na način da smo sami morali dolaziti do rješenja, bez klasičnog tipa učionice ili okvira zidova škole. Kada zamišljam sebe kao buduću mentoricu u znanosti, želim biti upravo takva.
Jedna od emocija koju povezujem s GLOBE-om je potpora i osjećaj vrijednosti koji su nam prenijeli organizatori, kolege i mentori, što je, s obzirom na naš obrazovni sustav, u tom trenutku djelovalo pomalo neobično, ali poželjno. Dolazimo iz malog grada u odnosu na neke druke sudionike, te su naše mogućnosti gotovo uvijek bile ograničene, samo u tom trenutku to niti same nismo znale. Vjerovale smo da su naše mogućnosti ograničene isključivo našim potencijalom i maštom. Na neki način, i dalje vjerujem i želim nastaviti vjerovati u to.

Ovo je poveznica putem koje pogledajte priču na internetskoj GLOBE stranici
https://www.globe.gov/news-events/globe-stars/-/starsdetail/globe/former-globe-student-dedicated-to-making-broad-scientific-impact-